دلیل وجود رانت در کالابرگ الکترونیک

مورخ 2 بهمن 1401، روش استفاده از کالابرگ الکترنیک در شبکه خبر اعلام شد.

این روش، تثبیت رانت قیمت مصوب برای تولید کننده ها و به ضرر ملت تحت فشار اقتصادی می باشد.

طبق روش اعلام شده، وقتی مردم با استفاده از کارت بانکی خرید می کنند قسمتی از قیمت از کارت بانکی و قسمتی از قیمت کالا از یارانه اختصاصی خانواده برداشت می شود. باقیمانده یارانه استفاده نشده در طول ماه به حساب سرپرست خانواده واریز می شود.

مردم ملزم به خرید از برند یا تولید کننده خاص نیستند ولی می دانیم قسمت عمده تولید این کالاها در دست چند تولید کننده بزرگ می باشند.

مبنای قیمت کالا، قیمت مصوب دولت است بدون هیچ تخفیفی! در صورتیکه در حال حاضر تولید کننده ها تخفیفات کم یا زیاد در نظر گرفته اند و این تخفیف قابل مشاهده می باشند.

دلیل این تخفیف در چند پست قبلی توضیح داده شد ولی در این پست نیز بصورت خلاصه عنوان می گردد:

قیمت مصوب دولت، آیه قرآنی نیست و دارای اشتباهات زیاد می باشند و کارشناسی شده نیستند.

قیمت مرغ در حال حاضر در میادین تره بار 48900 تومان می باشد ولی در کالابرگ الکترونیک، قیمت مرغ 63000 تومان در نظر گرفته شده است.

و این موضوع به نفع تولیدکننده و به ضرر ملت است.

دلیل آنکه قیمت مرغ برای تولید کننده کمتر از 63000 تومان صرفه اقتصادی ندارد صحیح نیست و می بایست بدنبال دلایل باشیم.

اولا قبل از حذف دلار 4200 تومانی از صنعت مرغ، بسیاری از مرغداری های کوچک و متوسط، ارز 4200 تومانی نداشتند و خوراک طیور خود را از بازار آزاد تهیه می کردند و مرغ خود را به قیمت 33000 تومان به دست مصرف کننده نهایی می رساندند و مرغداری هایی که از ارز 4200 تومانی استفاده می کردن می بایست مرغ را بسیار کمتر از 33000 تومان به دست مصرف کننده نهایی می رساندند ولی از از رانت قیمت حمایت شده از طرف دولت استفاده می کردند و نباید مبنای قیمت قرار گیرند.

دوماً می توان با قیمت جهانی مرغ محاسبه را انجام دهیم و بگوییم که تولید کننده می بایست کمتر از قیمت جهانی با ارز نیمایی، مرغ را به مصرف کننده داخلی برساند زیرا کارگر و بقیه هزینه های سر بار وی با ریال و کمتر از قیمت های جهانی می باشند.

سوماً، دیدیم که وقتی قیمت مرغ را گران کردند بعلت مشکل اقتصادی، مصرف مردم تقریبا به نصف کاهش یافت و تولید کننده مجبور به کاهش قیمت شدند تا مردم را به خرید بیشتر تشویق نمایند.

چهارماً، اگر قیمت مصوب مرغ درست بود، تولید کننده ها می توانستند مرغ را صادر کنند ولی می دانند که قیمت فروش مرغ در بازار جهانی بسیار کمتر از قیمت مصوب می باشد.

این اشکالات در همه کالاهای دیگر غیر از شکر، کم و بیش وجود دارند.

مردم مجبور به استفاده از کالابرگ نیستند ولی عدم اطلاع برخی مردم از معنی و مفهوم دو قسمتی شدن برداشت از کارت، یعنی برداشت از کارت و برداشت از یارانه اختصاصی، می تواند باعث روی آوردن برخی از مردم شود و همین موضوع کافیست که قیمت مصوب بدون تخفیف جا بیفتد و تولید کننده بتواند براحتی از رانت قیمت مصوب استفاده کند.

لطفاً دولت، کالابرگ الکترونیک را فراموش کند و این یارانه کم را کمتر نکند.

رضایت ملت و عدم افزایش فشار بر ایشان، بسیار مهمتر از رضایت چند نفر سرمایه دار بزرگ است.

تولید کننده های بزرگ نیز به رانت وام های بزرگ و رانت ارز نیمایی و رانت قیمت مصوب با دادن تخفیف رضایت دهند و از رانت کالابرگ دست بردارند.

چه کسانی از کالابرگ استفاده می کنند؟

کسانی که پول برای نان شب ندارند و امکان استفاده یک ماه زودتر، از پول یارانه برای آنها مهم است.

کسانی که متوجه نشده اند که کالابرگ به ضرر ایشان و دیگران است.

دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، هزینه زیادی نموده است که از محل بودجه یارانه ها یا از بیت المال و این طرح به ضرر ملت و به نفع کارخانه داران می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!