چرا آموزش و پرورش فکری برای کاهش سنگینی کیف دانش آموزان نمی کند؟

کاهش سنگینی کیف دانش آموزان موضوع بسیار مهم است و آموزش و پرورش هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

این مشکل در دانش آموزان ابتدایی، فقط ناشی از کتابهای درسی است ولی در دانش آموزان متوسطه و خصوصاً متوسطه دوم ناشی از کتابهای درسی و کمک آموزشی می باشد.

کاهش وزن کتابهای دوره ابتدایی

ابعاد و اندازه کتابهای ابتدایی می تواند کم شود.

یک کتاب قطور را می توان به چند جزء تقسیم کرد.

برخی موضوعات درسی چند بار در کتاب تکرار می شود تا برای دانش آموز چا بیفتد. می توان بجای تکرار، از معلم خواست تا این تکرار را انجام دهد.

برخی مطالب درسی، اهمیت لازم را ندارند و قابل حذف می باشند.

بطور مثال در کتاب ریاضی ابتدایی، برخی روشهای جدید بسیار گیج کننده برای جمع و تفریق و ضرب بنام چکمه ای یا فرآیندی اضافه شده است و در نهایت از روش قدیمی و کاملا قابل فهم استفاده می شود در صورتی که می توان آنها را حذف نمود که هم باعث کاهش حجم کتاب و هم باعث فهم بهتر مطالب در بین دانش آموزان می شود.

کاهش تعداد دروس در هر روز نیز می تواند باعث کاهش تعداد کتابهای مورد نیاز دانش آموز در مدرسه می شود.

سنگینی کتابهای کمک آموزشی موسسات خصوصی در متوسطه، خصوصاً متوسطه دوم

موسسات آموزش خصوصی که فقط با نگاه تجاری و سود بیشتر به این موضوع می پردازند، تا می توانند کتابها را بزرگتر و سنگین تر چاپ می کنند و در این راه، با تغییر اعداد، یک مسئله را دهها بار تکرار می کنند یا توضیح بسیار زیاد و غیر ضروری می دهند به این بهانه که هر دانش آموزی آنرا بفهمد! در صورتی که حجم زیاد توضیح ایشان یا تعداد زیاد تکرار ایشان، باعث می شود که دانش آموز آن مطالب را نخواند و آن مسائل پر تکرار را حل نکند.

توجه داشته باشیم که دانش آموزان معمولاً به دلایلی مجبور می شوند این کتابهای کمک آموزشی را همراه خود به مدرسه ببرند.

آموزش و پرورش لازم است اشرافی بر عملکرد موسسات آموزش خصوصی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!