امریکا با کاهش ارزش دلار، هزینه جنگ اوکراین و اسرائیل را از جیب کشورهای دیگر تأمین می کند

ارزش دلار در مقابل طلا در حال کاهش است و معنی آن این است که امریکا، مقداری از هزینه های خود را از کشورها و ملت هایی که دلار در اختیار دارند تأمین می کند.

وقتی امریکا بطور مستقیم یا غیر مستقیم وارد جنگ با دیگران می شود، شاهد جهش قیمت طلا در مقابل طلا می شویم و یعنی امریکا به مقدار بیشتری نیاز به کاهش ارزش دلار و تحمیل هزینه به کشورهای دیگر شده است.

در حال حاضر نیز، امریکا برای کمک تسلیحاتی به جنگهای اوکراین و اسرائیل، نیاز بیشتری به کاهش ارزش دلار نسبت به طلا شده است تا هزینه جنگ نیابتی اوکراین با روسیه و قتل عام کودکان و زنان غزه را از کشورهای دیگر تأمین نماید.

برخی کشورها، از کاهش ارزش دلار در مقابل طلا سوء استفاده می کنند

این کشورها، کافی است که ارزش پول خود را نسبت به دلار ثابت نگه دارند با کاهش ارزش دلار نسبت به طلا، واحد پول ایشان نیز نسبت به طلا کاهش می یابد یعنی ایشان نیز از کسانی که واحد پول ایشان را دارد سرقت کرده اند.

وقتی یورو اروپا، یوان چین، درهم امارات، در کشورهای دیگر باشد، یعنی اروپا و چین و امارات و کشورهای مشابه نیز، با کاهش ارزش دلار نسبت به طلا و بستن واحد پول خود به دلار، مانند امریکا از کشورهای دیگر سرقت نموده اند.

البته این کشورها مانند امریکا از ملتهای خود نیز سرقت نموده اند زیرا واحد پول این کشورها در دست ملتهای خود نیز می باشد.

همچنین در نظر داشته باشیم که ذخیره دلاری این کشورها به ضرر ایشان می باشد زیرا با کاهش ارزش دلار، مورد سرقت امریکا قرار می گیرند.

برخی کشورها، ارزش پول خود را نسبت به دلار هم کاهش می دهند

معمولاً پول این کشورها در کشورهای دیگر وجود ندارد و با کاهش ارزش پول ملی خود، قسمتی از هزینه های جاری دولت و سوء مدیریت دولت و رانت را فقط از ملت خود تأمین می کنند.

یعنی ایشان هم از کاهش ارزش دلار و هم از کاهش ارزش پول ملی خود نسبت به دلار سوء استفاده می کنند و بطور مضاعف، فشار اقتصادی را فقط به ملت خود وارد می کنند.

ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، و کشورهایی که مشکل اقتصادی دارند از این قبیل کشورها می باشند.

بررسی کاهش ارزش پول ملی ایران

فشار اقتصادی امریکا بر ایران هست ولی بر ترکیه نیست.

در عوض ترکیه خریدار نفت و انرژی و مشتقات نفتی مورد نیاز از کشورهای دیگر می باشد. در صورتیکه ایران نیازی به خرید نفت و انرژی و مشتقات نفتی ندارد و مقداری گاهی زیاد و گاهی کم را صادر می کند.

کاهش ارزش پول ملی ایران، بیش از سوریه می باشد بطوریکه قیمت لیر سوریه ابتدای انقلاب اسلامی حدود 20 ریال بود و حالا حدود 250 ریال می باشد. ایران و سوریه، مشکلات سیاسی و اقتصادی تقریبا مشابه دارند ولی امکانات و توانایی های ایران بسیار بیشتر از سوریه است. با اینحال سوریه وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد.

می توان گفت، عامل رانت و سوء مدیریت دولت در ایران، بسیار بدتر از کشورهای دارای مشکل اقتصادی می باشد.

سهم دلار در مبادلات مالی جهانی در حال کاهش است چه کشورهایی می توانند جایگزین شوند؟

کشورهایی می توانند سهمی از کاهش سهم دلار را بگیرند که دارای واحد پولی نسبتاً با ثباتی باشند.

کشورهایی که سهمی از مبادلات مالی جهانی را به واحد پول ملی خود بدهند نه تنها بابت کاهش ارزش پول ملی دیگران ضرر نمی دهند بلکه جزو کشورهایی می شوند که از دیگر کشورها هزینه می گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!