رانت جدید در کالابرگ، بجای حذف رانت های قبلی!

آقای علیرضا عسگریان سه شنبه شب مورخ 17 مرداد 1402 در برنامه پایش شبکه اول صدا و سیما توضیحاتی در مورد کالابرگ دادند.

ایشان فرمودند یکی از اهداف کالابرگ تأمین کالری مورد نیاز خانواده بوده است که سبد معینی از کالاها را تعیین نمودیم!

اولاً نباید مردم را غیر بالغ فرض کرد که دولت باید آنها را مجبور به خرید و مصرف چه کالاهای خاص نمایند.

مردم می دانند چه چیزی خرید نمایند و گاهی ممکن است تأمین مبلغ اجاره مسکن یا مورد دیگر، از نان شب نیز مهمتر باشد.

دوماً ایشان در مصاحبه های قبلی عنوان کرده بودند و به همین صورت در حال اجراست که هر خانواده می تواند همه مبلغ یارانه را از یک کالا خرید نماید و هدف تأمین کالری منتفی می شود.

رانت موجود در کالابرگ

صحیح است که مشتری مجبور به خرید از یک برند نیست ولی

معمولاً شرکت های لبنی بزرگ در این طرح دیده شده اند که همه آنها مربوط به اشخاص یا سازمانهای خاص هستند و این طرح شامل مغازه های کوچک غیر رانتی که ارز ارزان از دولت نمی گیرند نمی شود که با وجود نگرفتن ارز دولتی ارزان، کالای خود رار ارزانتر از شرکت های بزرگ رانتی بفروش میرسانند.

حبوبات بسته بندی مربوط به شرکت های خاص در این طرح دیده شده اند و مجاز هستند و قیمت فروش این حبوبات حدود دو برابر حبوبات ارزان می باشد و این رانت آشکار است. همچنین فروشگاه رفاه که در این طرح هست ولی حبوبات فله آن مورد قبول در طرح نمی باشد. بطوریکه لپه را وزن کرد و برچسب زد ولی کامپیوتر آنرا بعنوان حبوبات مورد قبول طرح تشخیص نداد.

شکر بسته بندی در این طرح دیده شده است که کیلویی 6000 تومان گرانتر از شکر فله می باشد.(رانت 6000 تومانی برای شرکت بسته بندی کننده)

برنج ایرانی در این طرح دیده شده است که برای دهکهای پایین بسیار گران است.

دهکهای پایین جامعه سعی می کنند کالای مورد نیاز خود را از ارزانترین مغازه و ارزانترین کالا تهیه نمایند.

چرا دولت اصرار دارد که طرح کالابرگ را اجرا نماید.

استفاده از کالابرگ اجباری نیست ولی دهکهای پایین در صورتیکه از کالابرگ استفاده کنند شامل افزایش 120 هزار تومان یارانه اضافی می شوند یعنی تورم 75 درصدی بدون شرط، ولی کمی جبران توسط افزایش جزئی یارانه، با شرط و شروطی که به ضرر خانواده های دهک پایین است!!

تا این لحظه، مسئولین نتوانسته اند دلیل قانع کننده برای شرط خرید کالابرگ برای استفاده از افزایش یارانه بیاورند.

دولت مردمی نظر مردم را اجرا می کند!

در ابتدای اجرای کالابرگ که در دو شهر شروع شده بود طی برنامه ای در صدا و سیما و اجرای نظرسنجی در همان برنامه 88 درصد شرکت کننده ها در نظر سنجی، با یارانه نقدی موافق بودند و کالابرگ را قبول نداشتند. دولت مردمی به نظر مردم احترام می گذارد ولی این دولت توجهی به نظر مردم ندارد.

با توجه به اینکه طرح کالابرگ مورد تاکید مجلس شورای اسلامی نیز هست. سوال این است که چرا دولت و مجلس پرا اصرار بر گسترش رانت توسط کالابرگ دارند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!