چند راه حل برای حل مشکل قیمت خودرو در ایران

  • قرار دادن مدیران کاملاً توانا و کاملاً سالم در خودروسازی ها
  • اگر به هر دلیلی مقدور نیست، واگذاری مدیریت خودروسازی ها به چینی ها در دوره ده ساله یا بیشتر. واگذاری مدیریت، ممکن است با فروش 51 درصد سهام آنها به چینی ها برای مدت معین و با شرط بازگشت سهام و مدیریت آنها به ایران باشد.
  • رقابت قطعه سازان فعلی طرف قرارداد با خودروسازی ها با قطعه سازان غیر رانتی و غیر انحصاری در ایران یا قطعه سازان چینی.

در حال حاضر، علت اول و اصلی گرانی خودرو در ایران، وجود رانت از خودروسازی ها به قطعه سازان است. که در حال حاضر چیزی در حدود 400 هزار میلیارد تومان یا 400 همت رانت به جیب قطعه سازان می رود. چیزی در حدود 80 تا 90 درصد گرانی خودروها، مربوط به این رانت و دزدی این رانت خواران است که قطعات را گاهی تا 3 الی 4 برابر قیمت منطقی به خودروسازی ها می فروشند. البته این سارقان، خود را دزد و سارق نمی دانند. (رقابت واقعی بین قطعه سازان و خودروسازی ها وجود ندارد و قطعه سازها و قیمت قطعات ایشان بر اساس رانت و فساد اقتصادی صورت می گیرد.)

علت دوم رانت سهام داران بزرگ (ایشان با لابی گری در دولت و فریب و اقناع آنها، قیمت خودرو را به مقدار غیر منطقی افزایش می دهند.) علت سوم پاداش های غیر منطقی مدیران و پرسنل است. (بطوریکه حتی در مواقع ضرردهی خودروسازی ها، پاداش های نجومی به ایشان داده می شود.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!