علت اصلی گرانی خودرو، رانت بزرگ بین قطعه سازان و خودروسازان است

ولی معمولاً می شنویم که وجود رانتِ فروش بین کارخانه و بازار را مطرح می کنند که این رانت بعد از رانت اصلی شکل می گیرد. بطوریکه اگر این رانت نباشد قیمتها متعادل و رقابتی می شود مانند همه کشورها، مصرف کنندگانِ خودرو با آرامش می توانند خرید خود را بدون واسطه از خودروسازان انجام دهند.

قطعه سازان مهمترین حامیان افزایش قیمت خودرو می باشند زیرا افزایش قیمت خودرو مساوی با افزایش رانت در این صنعت است که به جیب قطعه سازان می رود.

در صنعت قطعه سازی رقابت سالم وجود ندارد بطوریکه هر کسی اجازه ورود به باشگاه تأمین کنندگان قطعه برای کارخانه های خودروسازان را ندارد و او را معتمد ورود به این باشگاه نمی دانند.

البته مدیران خودروسازی ها نیز اصولاً یا ممکن است سهامدار این قطعه سازی ها باشند یا به نوعی دیگر از این آش نصیبی می برند.

بیچاره مردم ایران که قربانی این رانت هستند.

بارها در صدا و سیما هم به این موضوع پرداخته شده است ولی شاهد هیچ اقدام عملی در این خصوص نیستیم.

نه دولت و نه قوه قضائیه و نه قوه مقننه در این خصوص ورود نمی کنند و مثلث خودروسازان و قطعه سازان و ملت بیچاره را به حال خود رها کرده اند.

واین رها کردن نه به نفع نظام و انقلاب است و نه به نفع ملت. بلکه به نفع چند نفر رانت خوار است.

توجه داشته باشیم که ضربه رانت خواران به نظام و ملت ایران، بیش از ضربه امریکاست و رانت خواران دقیقاً در جهت منافع و خواست امریکا حرکت می کنند که ایجاد نارضایتی در بین ملت نسبت به نظام می باشد. هر چند نیتشان صرفاً رسیدن به رانت بیشتر باشد و نه همسویی با امریکا.

قیمت منطقی خودرو در ایران می بایست 40% کمتر از خارج باشد!

قیمت خودرو در ایران، می بایست حدود 40% ارزنتر از مشابه خارجی باشد زیرا هزینه انرژی و هزینه کارگری و دیگر هزینه های سربار در ایران به ریال است و بسیار کمتر از خارج از کشور می باشد. همچنین مواد اولیه مصرفی، خصوصاً مواد پتروشیمی در ایران ارزانتر از خارج می باشد.

ولی متاسفانه نه تنها خودرو در ایران ارزانتر نیست بلکه بیش از دو برابر مشابه خارجی می باشد و این فقط بخاطر رانت بسیار بزرگ بین قطعه سازان و خودروسازان می باشد. به این صورت که قطعه سازان، قطعات را بسیار گرانتر از قیمت واقعی به خودروسازان می فروشند و رقابت سالم وجود ندارد تا قطعات به قیمت منطقی به خودروسازان فروخته شود.

قطعه سازان، در لیست شرکت های مطمئن خودروسازان قرار دارند و شرکت های غریبه را در لیست قرار نمی دهند و این باعث شده تا رقابت ناسالم در تأمین قطعات بوجود آید و قیمت را به مقدار وحشتناک افزایش دهد. جالب اینجاست این روابط ناسالم آنقدر مطمئن صورت می گیرد که قیمت تا چند برابر قیمت واقعی به خودروسازان فروخته می شوند.

در این حالت اگر قیمت تمام شده موجود خودرو را بررسی کنیم، با قیمت فروش همخوانی دارد زیرا قطعات خریداری شده بسیار گران تامین شده اند.

رانت موجود بین قطعه سازان و خودروسازان آنقدر زیاد است که ایشان قادر به دادن ده ها هزار خودرو بصورت رشوه ولی در قالب هدیه به مسئولین می باشند و به همین خاطر به یک مافیای وحشتناک تبدیل شده اند که برخی میهمانان در مناظرات صدا و سیما اعلام کردند که مورد تهدید قرار گرفته اند ولی نمی توانند نام ببرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!