فایده های تک نرخی کردن ارز و دلار در ایران

فواید تک نرخی کردن ارز، البته اگر دولت، منافع آنرا صرف بی کفایتی مدیریت اجرایی کشور نکند:

از بین رفتن رانت

که مهمترین نوع از فساد اقتصادی در کشور می باشد.

افزایش درآمد دولت

یعنی پولی که به جیب رانت خواران می رفت، حالا به بیت المال می رود تا صرف منافع عامه شود و فشار اقتصادی بر مردم را کاهش دهد.

بر طرف شدن نیاز دولت به افزایش نقدینگی

زیرا افزایش درآمد دولت از محل حذف رانت ارز، بیش از کسری بودجه می باشد.

از بین رفتن تورم

زیرا تورم ناشی از افزایش نقدینگی توسط دولت، برای جبران کسری بودجه بود و جلوگیری از افزایش نقدینگی، باعث جلوگیری از تورم می شود.

افزایش تولید و کاهش و منطقی شدن قیمت کالاها

افزایش تولید به سبب ایجاد شرایط مناسب برای رقابت های سالم اقتصادی. زیرا وقتی رانت ارز ارزان قطع می شود، واحدهایی که به رانت ارزی عادت کرده بودند قیمت را بالا می برند و شرایط بسیار جذابی برای ورود سرمایه گذاران جدید که مدیریت قوی دارند باز می کنند زیرا سود بسیار بیشتری نسبت به تولیدی های عادت کرده به رانت و با مدیریت ضعیف خواهند داشت. البته حتی اگر واحدهای عادت کرده به رانت، قیمت را بالا نبرند، همین رقابت سالم، باعث ایجاد واحدهای جدید تولیدی خواهد شد.

رانت باعث کاهش تولید یا جلوگیری از رشد آن توسط سرمایه گذاران سالم می شود.

همچنین وچود رانت باعث عدم گسترش تولید بعلت عدم توانایی تولید کننده های توانا برای رقابت سالم با تولیدکننده های رانتی می باشد.

افزایش بهره وری واحدهای تولیدی

واحدهای تولیدی به علت پوشش سود توسط سود رانت، ناکارآمد و در اصل ضررده می شوند. حذف رانت، باعث مجبور شدن مدیران به تصحیح ساختار و مدیریت واحدهای تولیدی و سود ده کردن واقعی آنها می شوند.

روی آوردن هر چه بیشتر تولیدی ها به مدیریت قوی در واحدهایی که تاکنون بعلت داشتن ارز رانتی، نیازی به بهبود مدیریت واحد تولیدی خود نداشتند و حالا مجبور می شوند مانند دیگر رقبا، بدون رانت و با رقابت سالم اقتصادی، واحد تولیدی خود را به سود دهی برسانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!