چرا با وجود مخالفت ملت، دولت و مجلس اصرار بر کالابرگ و رانت های آن دارند؟

در نظر سنجی که ابتدای اجرای کالابرگ صورت گرفت حدود 10 درصد موافق و بقیه مخالف بودند و موافق پرداخت نقدی یارانه و مبلغ افزایش یارانه بعلت گرانی هستند.

حالا بعد از بیش از یکسال، حدود 15 درصد و بنا به اجبار مسئولین، از کالابرگ استفاده کرده اند و اگر از همین 15 درصد بپرسیم خواهند گفت موافق پرداخت نقدی اصل و فرع یارانه هستند. همچنین کسانی که یک یا چند بار از کالابرگ استفاده کرده و آنرا کنار گذاشته اند و استفاده نمی کنند یعنی مخالف آن هستند.

گرانی حاصل شده و افزایش مبلغ یارانه، بخاطر گرانی است.

چرا مسئولین، این افزایش یارانه را مشروط به استفاده از کالابرگ می کنند؟

بهتر است مسئولین، ملت را نابالغ فرض نکنند که لازم است آنها را مجبور به خرید برخی اقلام نمایند.

وقتی افزایش یارانه بنا به افزایش قیمت ها، حق ملت باشد ولی شروطی را برای دادن این حق نماییم، یعنی آنها را مجبور به رعایت خواست و شروط مسئولین کرده ایم. نگوییم اجبار نیست. وقتی گرانی تحقق یافته و ملت می خواهند کمی افزایش یارانه را بگیرند و دادن آنرا به رعایت شروط نماییم یعنی آنها را مجبور کرده ایم.

مثال آن، این است که خسارتی را به اشخاصی وارد کنیم و به آنها بگوییم مبلغ خسارت را می دهیم مشروط به اینکه فلان کار را انجام دهند. این اجبار است در شکل اختیار.

آزادی ملت به خرید یا عدم خرید، از کالای اساسی یا هر کالای دیگر یا پرداخت کرایه خانه و غیره، چرا برای مسئولین عجیب است؟

ممکن است کسی برنج یا گوشت و چیزهای دیگر را دارد یا نمی خواهد بخرد و یا می خواهد پول کرایه خانه سر به فلک خود را بدهد، چرا او را مجبور به انجام خواست مسئولین می کنیم؟

ممکن است کسی برنج یا هر چیزخود را از جایی تامین می کند که کمی ارزانتر از جاهای دیگر باشد می کند و این مقدار کم هم برایش مهم باشد و آن شخص یا فروشگاه متصل به کالابرگ نباشد.

بسیاری از فروشگاههای متصل به سامانه کالابرگ، فقط یک بار از آن استفاده کرده اند.

مسئولین می گویند فلان قدر فروشگاه به سامانه کالابرگ متصل هستند ولی نمی گویند که چقدر از آنها فقط یک بار استفاده کرده اند و آنرا کنار گذاشته اند و همچنان در آمار آورده می شوند.

همچنین حتی اگر نصف فروشگاهها به سامانه متصل شوند. سعی می کنند کالای خود را گرانتر از فروشگاههایی که وصل نشده اند بفروشند. زیرا احساس می کنند برای استفاده از کالابرگ، مردم مجبور هستند به ایشان مراجعه کنند.

همچنین بطور مثال، حبوبات بسته بندی در فروشگاههای بزرگ زنجیره ای، بسیار گرانتر و بی کیفیت تر از حبوبات فله در فروشگاههای کوچک هستند.

اشکال کالابرگ بسیار زیاد است و نمی دانم چرا مسئولین اصرار به اجرای آن دارند؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

error: Content is protected !!